Tips Bagi Mereka yang Susah Untuk Khusyuk Ketika Sholat

by

“Ingatlah mati dalam sholatmu, kerana apabila seseorang mengingat mati dalam sholatnya, nescaya dia akan bersusah payah memperbaiki sholatnya. Dan sholatlah seperti itu adalah sholat yang terakhir dalam hayatmu.”
(HR. Ibn Majah)

Pada sepotong hadis ini, terhimpun dua isi utama (sekurangnya ini yang saya nampak).

Pertama, daripada teks secara langusng nabi mengajar kita bagaimana untuk mendapatkan khusyuk ketika solat. Iaitu dengan mengingati mati.

Kedua, secara tidak langsung, mafhum nabi daripada hadis tersebut adalah, solat yang berkualiti, solat yang dilaksanakan dengan khusyuk itu, pasti akan menyedarkan si pelakunya akan kematian dan ‘pertemuan’ dengan Allah semakin hampir.

Seolah-olah, solat itu adalah solat terakhir. Sholat selamat tinggal kepada dunia. Di dalam al-Qur’an Allah berfirman:

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ () قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ

“Sungguh beruntung orang-orang beriman, (yaitu) orang-orang yang khusyuk dalam shalat mereka.” (QS. Al-Mukminun : 1-2).

Bahkan menurut Ibn Qayyim al-Jauziyah, khusyuk yang hakiki adalah kekhusyukan iman yang ada dalam hati Muslim, sehingga memancarkan kekhusyukan perkataan dan perbuatan anggota badan.

Setiap pergerakan sendi anggota solat malah pada butir-butir doa dan ayat al-Quran yang dilafazkan dalam solat disempurnakan dengan berhati-hati.

Dan perkara ini, hanya boleh dilakukan oleh mereka yang mempunyai dialog spiritual dengan Allah ketika solat.

Dialoq spiritual ini jugalah yang menjadi pendiding bagi si pelaksana solat daripada segala jenis komunikasi urusan duniawi yang terkeluar daripada batasan rukun solat.

Itulah solat yang menenteramkan jiwa dan menjadikan solat itu bermakna: bermuara pada penjauhan diri dari perbuatan keji dan munkar (al-Ankabut : 45).

Bagi yang pernah merasa, pasti akan merindukan nikmat itu. Nikmat khusyuk, ber’curhat’ (curahan hati) dengan Allah Raja Sekalian Alam.

Sayangnya, nikmat khusyuk ini sukar didapatkan, kadangkala terhalang dari kita mendapatkannya kerana banyak sebab. 4 tips ini mungkin dapat membantu anda khusyuk dalam solat.

1. Bersihkan Hati dan Diri
Ambil wudhu dengan sempurna. Apabila dikatakan sempurna tidak bermaksud mengambi wudhu dengan lama, atau dengan air yang banyak. Bahkan itu namanya membazir. Tanamkan dalam hati bahawa solat ini adalah suatu acara kita berjumpa menghadap Allah.

2. Agungkan Allah
Sungguh ironi, apabila pada teori kita sedar bahawa kita sedang menghadap Allah, berdiolag dengan Tuhan Yang Menguasai Segalanya, tetapi hanya sedikit ingatan dan fokus kita pada penyempurnaan rukun-rukun solat.

Kita lebih terkenangkan, urusan-urusan pejabat yang tidak pernah selesai, memikirkan nak makan apa selepas ini atau entah apa-apa yang bermain dalam fikiran. Jadi sebenarnya kita mengagungkan Allah atau selainnya?

3. Pahami dan Hayati Setiap Gerakan dan Bacaan Dalam Sholat
Tips yang popular ini walaupun sudah didengar atau dibaca berkali-kali, tetap perlu diperingatkan lagi. Kerana seperti biasa, entah berapa banyak ilmu dan teori yang kita tahu tapi tidak pernah atau sangat jarang diamalkan.

Sekali lagi diulang, cuba sebaik mungkin untuk faham dan hayati. Dengan erti kata lain, belajar bahasa arab (asas) adalah suatu kemestian!

4. Tanamkan Rasa takut dan Juga Malu
Tak malu ke? Lepas apa yang Allah berikan kepada kita di dunia ini, secara PERCUMA, kita dengan bongkak melalaikan sholat.

Ingat Allah tidak pernah berhajatkan kepada kita untuk tunduk sujud kepada Nya. Kita lah manusia yang berhajat kepada solat. Berhajat kepada Allah.

فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ () الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ

“Maka celakalah orang-orang yang sholat, (yaitu) orang-orang yang lalai dari solatnya.” (QS. Al-Ma’un : 4-5)

Takutlah akan ancaman Allah terhadap mereka yang tidak menyempurkan solatnya. Solat sekadar melaksanakan rutin harian seorang Muslim.

Moga-moga perkongsian ini menjadi peringatan yang melekat dalam kepala, terzahir pula dengan perubahan ke arah yang lebih baik ketika melaksanakan solat.

Sumber: islamituindah.my

Loading...
loading...
loading...